Personvern
Personvernerklæring
For oss i Komplett er det viktig at du og dine personopplysninger behandles ansvarlig med hensyn til ditt personvern, og at du får vite hvilken informasjon vi samler inn om deg, hvordan vi bruker den og hvordan vi gjør det. Det er Kompletts mål å alltid håndtere dine personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernforordninger. Vår personvernerklæring gjelder for deg i Norge som er medlem, er kunde på nett eller i Pick-up-point, besøker vår hjemmeside eller på annen måte kommer i kontakt med oss.
Ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger
Komplett Services AS med org.nr. 979 642 121, Østre Kullerød 4, 3241 Sandefjord (i denne erklæringen omtalt som «Komplett» eller «vi» er behandlingsansvarlig for behandling og lagring av dine personopplysninger som beskrevet i denne personvernerklæringen.
Slik samler vi inn dine personopplysninger
Vi får tilgang til dine personopplysninger på flere måter:
- når du gir oss disse, for eksempel ved å foreta et kjøp, kontakte vår kundeservice eller besøke Pick-up-point våre (kameraovervåking).
- via informasjonskapsler som du har akseptert på nettstedet vårt
- fra eksterne kilder for å komplettere og oppdatere opplysninger
Vi behandler personopplysningene dine for følgende formål
Hvis du er kunde eller besøkende hos oss, behandler vi personopplysningene dine for å:
- kunne administrere og gjennomføre kjøp av varer/gavekort på nettsiden
- tilby deg muligheten til å finansiere ditt kjøp og bytte inn enheten etter endt avtaleperiode via vår FLEX-tjeneste
- tilby deg et forsikringstilbud
- markedsføre produkter, tilbud og tjenester via nyhetsbrev og tekstmeldinger for de som har gjort en bestilling på nett
- markedsføre produkter, tilbud og tjenester til nyhetsbrevabonnenter via e-post
- gi en personlig opplevelse på nettstedet vårt
- markedsføre og annonsere på sosiale medier
- gjennomføre og administrere deltakelser i konkurranser og arrangementer
- håndtere kundesaker når du kontakter oss
- tilby deg Live Shopping (samtale med kundeservice via videochat)
- tilby deg en supportavtale
- utvikle og forbedre vår kundeservice i opplæring
- svare på kommentarer og spørsmål, og gi muligheten til å vurdere våre produkter
- håndtere serviceforespørselen din ved retur eller reparasjon av et produkt
- evaluere og forbedre vårt produktsortiment, våre tjenester og systemene vi benytter, f.eks. gjennom feilsøking, dataanalyse, utvikling, testing og lignende
- anonymisere kundedata for å evaluere og analysere kundesegmenter og produsere statistikk
- forebygge, forhindre eller oppdage kriminell aktivitet og etterforske eller rettsforfølge forbrytelser ved hjelp av kameraovervåking
- forebygge, forhindre eller oppdage misbruk av en tjeneste og etterforske kriminelle handlinger
- overholde våre juridiske forpliktelser i henhold til gjeldende lov
For deg som er medlem, behandler vi personopplysningene dine spesifikt for følgende formål:
- administrere medlemskap og brukerinformasjon for deg som er eller blir medlem hos Komplett club
- tilby Komplett club-medlemmer relevante og personlige fordeler og tilbud
Dine rettigheter
Rett til informasjon
Du har rett til å motta informasjon fra oss som behandlingsansvarlig om når dine personopplysninger blir behandlet. Du har også rett til å bli informert når det har skjedd et brudd på sikkerheten til personopplysningene. Du kan lese all informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger, i vår personvernerklræing.
Rett til innsyn
Du kan be om en kopi av opplysningene vi har om deg, med en sammenstilling av personopplysningene som behandles av oss. Dette gjelder hvilke kategorier av personopplysninger som behandles, hva de brukes til, hvor lenge de lagres, hvem de deles med og hvor de kommer fra. I denne forbindelse kan du også kontrollere at opplysningene dine er riktige. Du kan sende en e-post til oss via Kontaktskjema - Komplett.no når du er innlogget på din konto. Kopien er gratis og sendes enten digitalt eller fysisk senest innen 30 dager. Merk at i forbindelse med forespørselen, kan vi stille ytterligere kontrollspørsmål for å bekrefte identiteten din.
Rett til retting
Hvis du oppdager at informasjonen din er feil eller ufullstendig, har du rett til å be om at den rettes eller suppleres med riktig informasjon. Du kan alltid henvende deg til vår kundeservice for hjelp og kan sende en e-post til oss via Kontaktskjema - Komplett.no når du er innlogget på din konto eller henvende deg til personopplysning@komplett.no for hjelp. Merk at i forbindelse med forespørselen, kan vi stille ytterligere kontrollspørsmål for å bekrefte identiteten din.
Rett til sletting (også kjent som «retten til å bli glemt»)
Hvis du ikke lenger vil at vi skal lagre opplysningene dine, har du rett til å få opplysningene slettet, forutsatt at de ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for. Det kan imidlertid være juridiske forpliktelser, f.eks. bokføringsloven, som forhindrer oss fra å kunne slette deler av dataene dine umiddelbart. I slike tilfeller vil vi bare lagre opplysninger som vi er lovpålagt å beholde. Hvis behandlingen er basert på et samtykke, og dette trekkes tilbake, blir opplysningene dine slettet.
Dersom du ønsker å slette kontoen din hos oss, kan du sende en e-post til oss via Kontaktskjema - Komplett.no når du er innlogget på din konto. Dette er nødvendig for å verifisere at du er den rettmessige eieren av kontoen. Vi vil behandle forespørselen din så snart som mulig og gi deg beskjed når kontoen din er slettet.
Rett til begrensing
Du har rett til å be om at behandlingen begrenses hvis ett av følgende gjelder:
- du bestrider nøyaktigheten av personopplysningene
- behandlingen er ulovlig
- vi ikke lenger trenger opplysningene, men du trenger dem for å kunne etablere, utøve eller forsvare et juridisk krav
Rett til å protestere
Du har rett til å protestere mot behandlingen hvis det rettslige grunnlaget for behandlingen er en berettiget interesse, der vi har foretatt en såkalt interesseavveining før vi valgte å utføre behandlingen av personopplysningene dine. Ved direkte markedsføring har du alltid rett til å motsette deg dette. I så tilfelle vil vi stoppe denne behandlingen umiddelbart. Kontakt vår kundeservice via personopplysning@komplett.no om du vil komme med en innsigelse.
Rett til dataportabilitet
Du har rett til å få ut og på annen måte bruke opplysninger som du har gitt oss. Dette gjelder når du har samtykket til behandlingen, eller hvis behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne levere avtalte tjenester til deg. Overføringen av personopplysningene dine kan bare skje hvis det er teknisk gjennomførbart. Du kan sende en e-post til oss via Kontaktskjema - Komplett.no når du er innlogget på din konto eller direkte fra din profil (Min profil - Komplett.no).
Rett til å trekke tilbake samtykket
Du har når som helst rett til å tilbakekalle ethvert samtykke du har gitt til Komplett. Du kan administrere dine samtykker direkte fra din profil eller kontakt vår kundeservice for å trekke tilbake et samtykke eller få mer informasjon.
Rettigheter ved automatisert beslutningstaking
Du har rett til ikke å bli underlagt beslutninger basert utelukkende på automatisert behandling, inkludert profilering, som kan få juridiske eller lignende følger for deg. Dette gjelder imidlertid ikke:
- hvis det er nødvendig for å inngå eller oppfylle en avtale med deg
- hvis det er tillatt i henhold til gjeldende lovgivning
- hvis du har samtykket til behandlingen
Informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre nettstedene og tjenestene våre enklere å bruke og for å tilpasse nettstedene og tjenestene våre.Du finner all informasjon om dette i våre retningslinjer for informasjonskapsler.
Kameraovervåkning
Vi har kameraovervåking i våre Pick-up-point som tar bilde- og videoopptak når du besøker og henter produkter i våre Pick-up-point. Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av en berettiget interesse (art. 6.1 f i GDPR) for å forebygge, forhindre eller oppdage kriminell aktivitet, og for å etterforske eller rettsforfølge kriminelle handlinger (f.eks. ved å hjelpe sikkerhetsvakter og politiet ved mistanke om tyveri). Videoopptak lagres i 30 dager før de slettes. Du kan lese mer om dette formålet i den detaljerte versjonen av vår personvernerklræing nedenfor.
-
Fullstendig personvernerklæring
For oss i Komplett er det viktig at du og dine personopplysninger behandles ansvarlig med hensyn til ditt personvern, og at du får vite hvilken informasjon vi samler inn om deg, hvordan vi bruker den og hvordan vi gjør det. Det er Kompletts mål å alltid håndtere dine personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernforordninger.
Vår personvernerklræing gjelder for deg i Norge som er medlem, er kunde på nett, besøker vår hjemmeside eller på annen måte kommer i kontakt med oss.
Ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger
Komplett Services AS med org.nr. 979 642 121, Østre Kullerød 4, 3241 Sandefjord er behandlingsansvarlig for behandling og lagring av dine personopplysninger som beskrevet i denne personvernerklæringen.
Slik samler vi inn dine personopplysninger
Vi får tilgang til dine personopplysninger på flere måter:
- når du gir oss disse, for eksempel ved å foreta et kjøp, kontakte vår kundeservice eller besøke butikkene våre (kameraovervåking).
- via akseptert informasjonskapsler som du har på nettstedet vårt
- fra eksterne kilder for å komplettere og oppdatere opplysninger
Hvilke personopplysninger behandler vi, hvorfor og hvor lenge lagres de
For at du skal få en forståelse av hvordan vi behandler personopplysningene dine innenfor våre ulike tjenester, beskriver vi dette i detalj nedenfor. Der har vi delt deg inn i forskjellige kategorier. Du kan alltid se hvilken kategori som er berørt.
- Medlem hos Komplett club
- Kunder som handler hos Komplett
- Abonnent på nyhetsbrev via e-post
- Besøkende i Pick-up-Point
- Besøkende på nettstedet
- Andre kategorier
Salg av varer og tjenester
Formål: å kunne administrere og gjennomføre kjøp av varer/gavekort på nettsiden
Når du foretar et kjøp via nettstedet vårt, må vi behandle personopplysningene dine for å gjennomføre leveringen av produktet du kjøpte.
Gjelder:
Alle som foretar et kjøp via vår nettside.
Behandlinger som utføres for formålet:
- bekrefte identitet og alder
- levering (inkludert varsel om levering eller kontakt i forbindelse med forsinket levering)
- administrere betalinger (inkludert analyse av mulige betalingsløsninger)
- lagre handlelistene dine
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- fødselsnummer (kun ved betaling av fakturaer)
- betalingsinformasjon
- kundenummer
- medlemsnummer og brukerinformasjon (hvis du er medlem)
- ordredetaljer
- kjøpshistorikk
- IP-adresse
- Skole, Klassetrinn og utdanningsprogram (kun ved bestilling av utstyr via Elev-PC portalen)
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du foretar et kjøp fra oss.
Mottaker:
Mottakeren av bestillingen din er Komplett, som er behandlingsansvarlig. Vi samarbeider med Postnord, Posten og PorterBuddy for transport av varer. Vi utleverer personopplysninger som er nødvendig for at de skal kunne levere varene til deg. Informasjonen som deles med transportørene er navn, gateadresse, e-postadresse, telefonnummer og ønsket utleveringssted. Opplysningene slettes innen 36 måneder.
Eksempler på mottakere av adresseopplysningene dine er en transportleverandør, f.eks. Porterbuddy, eller Bring og PostNord. Dette er databehandlere.
Velger du kort som betalingsmetode vil betalingsopplysninger og kortopplysninger bli delt med vår betalingsleverandør for kortbetalinger. Betalings- og kortopplysninger blir kun brukt til å utføre en betaling, og ingen kortopplysninger lagres hos Komplett.
Hvis du velger å kjøpe varer på faktura eller kjøpsfinansiering, (e.g. betal om to måneder eller del opp betalingen), blir opplysningene dine delt med Walley, som overtar ansvaret for opplysningene dine.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle avtaler (art. 6.1 b i GDPR) om kjøpsvilkår, medlemsvilkår og medlemskapet hos Komplett.
Oppbevaringstid:
Der vi er pålagt å overholde en gjeldende lov, vil vi oppbevare opplysningene i den gjeldende tidsperioden. For kvitteringer kan det f.eks. være fem år for utøvelse av reklamasjonsretten (forbrukerkjøpsloven) eller å overholde andre garantiperioder. For regnskapsloven gjelder fem år. Dette gjelder også for å oppfylle en avtale som ble inngått på kjøpstidspunktet, der vi må oppfylle visse kriterier (f.eks. å levere produktet ditt). Personopplysninger som behandles for disse formålene, kan ikke slettes, selv om du ber om det.
Når du oppretter en kundeprofil hos oss lagrer vi kontaktinformasjon (navn, e-post, telefonnummer, adresser), informasjon om samtykke og kjøpshistorikk i 10 år, med mindre du ber oss om å slette dette tidligere, eller sletter din kundeprofil selv.
Formål: Å tilby deg muligheten til å finansiere ditt kjøp og bytte inn produktet etter avtalt tid
Komplett har en tjeneste som gjør det mulig for deg å finansiere ditt kjøp og bytte inn enheten etter endt avtaleperiode.
Gjelder:
Bruk av vår «FLEX»-tjeneste.
Behandlinger som utføres for formålet:
- bekrefte identitet for kredittsjekk (Resurs Bank)
- levering av varer til deg (inkludert varsel om levering eller kontakt i forbindelse med forsinket levering)
- tilby bytte av varer etter avtalt tid
- retur av varer etter avtalt tid
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- fødselsnummer
- ordredetaljer
- ordrenummer
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi mottar opplysninger fra deg når du bruker tjenesten FLEX for å finansiere ditt kjøp med bytterett
Mottaker:
Komplett er mottaker og behandlingsansvarlig. Opplysningene dine blir sendt videre til Fairown Finance AB (databehandler) som igjen videresender til Resurs Bank (behandlingsansvarlig) for behandling av søknad om en FLEX avtale. Opplysningene dine blir også gitt videre til servicepartneren som hjelper oss med å tilbakestille til fabrikkinnstillingene og kvalitetskontroll. Denne behandler personopplysninger på enheten din under tilbakestillingen i samsvar med våre instruksjoner. Vår servicepartner er databehandler.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle en avtale (art. 6.1 b i GDPR) i samsvar med vilkårene og betingelsene for vår FLEX tjeneste.
Oppbevaringstid:
Der vi er pålagt å overholde en gjeldende lov, vil vi oppbevare opplysningene i den gjeldende tidsperioden. For kvitteringer kan det f.eks. være fem år for utøvelse av reklamasjonsretten eller å overholde andre garantiperioder. For regnskapsloven gjelder fem år. Dette gjelder også for å oppfylle en avtale som ble inngått på kjøpstidspunktet, der vi må oppfylle visse kriterier (f.eks. å levere produktet ditt). Personopplysninger som behandles for disse formålene, kan ikke slettes, selv om du ber om det.
Formål: å tilby deg et forsikringstilbud
Vi tilbyr deg som kunde muligheten til å forsikre produktet du har kjøpt hos oss.
Gjelder:
Kunder som handler via nettsiden.
Behandlinger som utføres for formålet:
- tilby deg en forsikring
- opprettholde korrekte og oppdaterte opplysninger
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- kundenummer
- ordredetaljer
- adresse
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi mottar opplysningene fra deg når du foretar et kjøp fra oss.
Mottaker:
Opplysningene dine blir gitt videre til vår forsikringspartner Tryg forsikring A/S (gjennom filialen Trygg-Hansa Org.nr 516403-8662) og ansvaret for personopplysningene overtas av dem dersom du velger å tegne en forsikring. Du kan alltid kontakte Tryg direkte for mer informasjon.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle en avtale (art. 6.1 b i GDPR) i samsvar med vilkårene og betingelsene for forsikringstjenesten og vår juridisk forpliktelse (art. 6.1 c i GDPR) til å overholde forsikringsavtaleloven.
Oppbevaringstid:
Vår samarbeidspartner behandler personopplysninger for å kunne tilby tjenester som er relatert til forsikringen og lagrer dem så lenge det er nødvendig etter de avtaler, lover og regler for forsikringsvirksomhet. Ytterligere er tilgjengelig i Trygs personvernerklæring (Norwegian-Tryg).
Formål: gratis utlån av tilhenger på Sandefjord Pick-up-Point
Vi tilbyr deg som kunde som henter varer på vår Pick-up-point i Sandefjord.
Gjelder:
Kunder som henter varer på Pick-up-point i Sandefjord
Behandlinger som utføres for formålet:
- tilby deg utlån av tilhenger
- sikre at kunden har førerkort som tillater utleie av tilhengeren
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- kundenummer
- Sertifikat
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi mottar opplysningene fra deg når du vil låne tilhengeren.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle avtalen (art. 6.1 b i GDPR) som ble inngått ved utlån av tilhengeren, og på grunnlag av en juridisk forpliktelse (art. 6.1 c i GDPR) i samsvar med gjeldende lovgivning.
Oppbevaringstid:
Vi beholder en kopi av førerkortet ditt i løpet av låneperioden. Kopien makuleres når tilhengeren returneres.
Medlemmer hos Komplett club
Formål: å administrere medlemskap og brukerinformasjon for deg som er eller blir medlem hos Komplett club
Når du blir medlem hos oss, må vi behandle opplysningene dine og medlemskapet ditt for å oppfylle våre medlemsvilkår.
Gjelder:
Medlemmer hos Komplett club.
Behandlinger som utføres for formålet:
- gi innloggingstillatelse for at skal få tilgang til Mine sider
- oppdatere opplysningene dine på Mine sider
- lagre digitale kvitteringer for garanti og reklamasjon via Mine sider
- lagre ordrehistorikken din
- lagre betalingsmetoden din (når du huker av for det)
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- betalingsinformasjon
- medlemsnummer og brukerinformasjon
- ordredetaljer
- kjøpshistorikk
- IP adresse
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du blir medlem hos oss. Vi sikrer også at disse opplysningene er korrekte ved å oppdatere mot offentlige registre.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle en avtale (art. 6.1 b i GDPR) i samsvar med våre medlemsvilkår.
Oppbevaringstid:
Frem til medlemskapet blir avsluttet eller hvis du ikke har vært aktiv som medlem (ikke har gjort et kjøp eller logget inn på 60 måneder). Medlemskapet kan også avsluttes manuelt etter forespørsel fra kunden.
Formål: å tilby Komplett club medlemmer relevante og personlige fordeler og tilbud
Når du blir medlem hos oss, tilbyr vi deg personlig markedsføring basert på for eksempel din kjøps- og klikkhistorikk eller kundesegment. Du kan alltid melde deg av markedsføringen vår, enten direkte gjennom markedsføringskanalene (tekstmelding eller e-post) eller ved å kontakte kundeservice. Obs: Dersom du melder deg av markedsføringen vår, vil du bli meldt ut av klubben og dermed miste fordelene dine. Les mer i Komplett Club medlemsvilkår.
Gjelder:
Medlemmer hos Komplett.
Behandlinger som utføres for formålet:
- sende direkte markedsføring via e-post og tekstmelding
- sende nyhetsbrev via e-post eller tekstmelding
- gi personlige tilbud, for eksempel basert på hvordan du klikker på nyhetsbrevene våre eller i henhold til kjøpshistorikken din, eller basert på segment- og livsstilsinformasjon
- gjennomføre kundeanalyser for kundesegmentering, der vi sorterer deg inn i en bestemt kundekategori basert på segment- og livsstilsinformasjon, eller hvordan du har handlet
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- medlemsnummer
- kjøpshistorikk og klikkhistorikk, for eksempel hva du syntes var interessant i nyhetsbrevet vårt
- IP-adresse
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine i forbindelse med medlemskapet. Vi kan også følge engasjementet ditt i vår markedsføring gjennom klikk og påfølgende kjøp.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle en avtale (art. 6.1 b i GDPR) i samsvar med våre medlemsvilkår.
Oppbevaringstid:
Frem til medlemskapet blir avsluttet eller hvis du ikke har vært aktiv som medlem (ikke har gjort et kjøp eller logget inn på 60 måneder). Medlemskapet kan også avsluttes manuelt etter forespørsel fra kunden.
Markedsføring
Formål: Å markedsføre produkter, tilbud og tjenester via nyhetsbrev for de som har gjort et kjøp på nett
Når du handler på nett hos oss, vil du få muligheten til å velge å motta informasjon via nyhetsbrev. Ved å se hvordan du f.eks. har klikket i nyhetsbrevene våre, kan vi også foreslå produkter som vi tror du vil være interessert i. Du kan alltid melde deg av markedsføringen vår, enten direkte gjennom markedsføringskanalene (e-post) eller ved å kontakte kundeservice.
Gjelder:
Kunder som handler via hjemmesiden.
Behandlinger som utføres for formålet:
- sende direkte markedsføring via e-post
- sende nyhetsbrev via e-post
- gi personlige tilbud, for eksempel basert på hvordan du klikker på nyhetsbrevene våre eller i henhold til kjøpshistorikken din, eller basert på segment- og livsstilsinformasjon
- gjennomføre kundeanalyser for kundesegmentering, der vi sorterer deg inn i en bestemt kundekategori basert på segment- og livsstilsinformasjon, eller hvordan du har handlet
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- medlemsnummer
- kundenummer
- tekniske opplysninger om utstyret du bruker
- kjøpshistorikk og klikkhistorikk, for eksempel hva du syntes var interessant i nyhetsbrevet vårt
- IP-adresse
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du foretar er kjøp på nett fra oss. Vi ser også hva som interesserer deg i nyhetsbrevene gjennom klikk og påfølgende kjøp. Andre opplysninger, som segment- og livsstilsdata, samles inn fra eksterne kilder.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av ditt samtykke (art. 6.1 a i GDPR) i forbindelse med ditt kjøp på nett.
Oppbevaringstid:
Frem til samtykket er tilbakekalt, eller i maksimalt 24 måneder hvis du ikke har gjort et nytt kjøp på nett.
Formål: markedsføre produkter, tilbud og tjenester til nyhetsbrevabonnenter via e-post
Gjelder:
Abonnenter på nyhetsbrev via e-post.
Behandlinger som utføres for formålet:
- sende tilbud og produktinformasjon via e-post
- gi personlige tilbud
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- e-postadresse
- tekniske opplysninger om utstyret du bruker
- klikkhistorikk, for eksempel hva du syntes var interessant i nyhetsbrevet vårt
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du abonnerer på nyhetsbrevet.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av ditt samtykke (art. 6.1 a i GDPR) da du ble abonnent på nyhetsbrevet.
Oppbevaringstid:
Frem til samtykket trekkes tilbake, eller i maksimalt 12 måneder hvis du ikke har åpnet et nyhetsbrev som vi har sendt til deg.
Formål: Å tilby en personlig opplevelse på nettstedet vårt
Når du besøker nettstedet vårt, ønsker vi å tilby deg en personlig opplevelse avhengig av hva du synes er interessant og hvordan du opptrer når du besøker oss. Når vi lagrer og analyserer informasjon om besøket ditt og hvordan du navigerer, får vi kunnskap om hvordan besøkende bruker nettstedet vårt. Vi kan også foreslå produkter som vi tror du vil være interessert i, basert på hvordan du har handlet tidligere.
Gjelder:
Besøkende på nettsiden, handlende kunder via nettsiden og medlemmer hos Komplett club.
Behandlinger som utføres for formålet:
- tilby personlig tilpasset innhold og tilbud
- forenkle bruken av tjenester, for eksempel ved å lagre favoritter, handlelister og personlige innstillinger
- analysere opplysningene som samles inn, for å tilpasse kommunikasjonen og utvikle produkt- og tjenesteområder
Kategorier av personopplysninger som behandles:
Innlogget medlem:
- navn og kontaktinformasjon
- ordredetaljer
- tekniske opplysninger om utstyret du bruker
- kjøpshistorikk og klikkhistorikk
- segment- og livsstilsinformasjon
Besøkende på nettstedet:
- tekniske opplysninger om utstyret du bruker
- klikkhistorikk
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi samler inn opplysninger via informasjonskapslene du godtar når du besøker nettstedet vårt, samt hvis du er medlem hos oss.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av ditt samtykke (art. 6.1 a i GDPR) til informasjonskapslene når du besøker nettstedet.
Oppbevaringstid:
Frem til samtykket trekkes tilbake eller i maksimalt 60 måneder. For medlemmer blir opplysningene lagret til medlemskapet avsluttes (kan gjøres manuelt ved forespørsel).
Formål: Annonsering på nett (sosiale medier, nettaviser, m.m.)
I tillegg til markedsføring og annonsering som du mottar direkte fra oss, bruker vi også reklamepartnere: Meta og Google (inkl. YouTube), Snap, TikTok, Schibsted og Amedia. Ved hjelp av analyser på Komplett av kjøpshistorikk og alder skaper vi en personlig og relevant opplevelse i dine sosiale medier-feed, søkemotor eller andre norske nettsteder gjennom kundesegmenter og målgrupper. Når vi målretter annonser, utføres en såkalt kundematch, der vi matcher en identifiserende opplysning (f.eks. e-postadresse) med annonseringspartneren. Opplysningen deles kryptert. Du har alltid rett til å reservere deg mot markedsføringen vår, og i innstillingene for markedsføring på nettstedet vårt på «Min Side» kan du administrere dine samtykker. Du kan også endre innstillingene direkte hos annonsepartneren via kontoinnstillingene dine eller gjennom det relevante innlegget.
Gjelder:
Besøkende på nettsiden, handlende kunder via nettsiden og medlemmer hos Komplett.
Behandlinger som utføres for formålet:
- å dele inn kundesegmenter ved hjelp av analyse av f.eks. kjøpshistorikk og demografiske opplysninger for å vise relevante annonser
- å gjennomføre matching av e-postadresser med annonsepartnere
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- e-postadresse
- telefonnummer
- kjøpshistorikk (hvis medlem/kunde)
- segment og livsstil (hvis medlem/kunde)
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi samler inn opplysninger via informasjonskapslene du godtar når du besøker nettstedet vårt, samt hvis du er kunde eller medlem hos oss.
Mottaker:
Komplett er behandlingsansvarlig. Opplysningene dine sendes videre til Meta og Google (via kryptering), som er databehandlere. Du kan alltid kontakte annonseringspartneren direkte for mer informasjon. Du kan lese mer om hvordan vi jobber med overføring av opplysninger til land utenfor EU/EØS under avsnitt "Her behandler vi personopplysninger" i denne erklæringen.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av ditt samtykke (art. 6.1 a i GDPR) til informasjonskapslene når du besøker nettstedet.
Oppbevaringstid:
Opplysningene oppbevares frem til analysen er gjennomført, men i maksimalt én dag. Annonsepartnere kan ikke bruke disse opplysningene til egne formål.
Konkurranser og arrangementer
Formål: å gjennomføre og administrere deltakelse i konkurranser og arrangementer
Når du velger å delta i noen av våre konkurranser eller arrangementer, må vi behandle opplysningene du gir oss, for å gjennomføre konkurransen eller arrangementet på en rettferdig og korrekt måte.
Gjelder:
Alle som velger å delta i en konkurranse eller et arrangement.
Behandlinger som utføres for formålet:
- kommunisere med konkurransedeltakere
- kommunikasjon før og etter arrangementet (f.eks. bekreftelse på registrering, evalueringer)
- gjennomføre kundeanalyser for kundesegmentering (for deg som medlem)
- verifisere identitet og alder (gjelder konkurranser og arrangementer med aldersgrense)
- velge vinnere og distribuere premier
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- opplysninger gitt i forbindelse med en konkurranse eller et arrangement
- medlemsnummer
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du velger å delta i konkurransen/arrangementet, eller fordi du er kunde eller medlem hos oss.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av ditt samtykke (art. 6.1 a i GDPR) når du deltar i en konkurranse / et arrangement.
Oppbevaringstid:
I løpet av konkurransen/arrangementet og i maksimalt 3 måneder.
Kundeservice
Formål: å håndtere kundesaken din når du kontakter oss
Når du kontakter oss for å motta informasjon om produkter og/eller tjenester eller trenger hjelp i forbindelse med kjøpet, behandler vi opplysningene dine. Dette gjør vi for å kunne håndtere saker, svare på henvendelser, klager og lignende. Det inkluderer også når du sender inn en forespørsel om å utøve noen av rettighetene dine i henhold til GDPR.
Gjelder:
Alle som kontakter oss.
Behandlinger som utføres for formålet:
- bekrefte identitet
- kommunisere og svare på eventuelle spørsmål til kundeservice (via e-post, chat, telefon, video, digitale kanaler inkl. sosiale medier)
- undersøke mulige klager og støttesaker
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- fødselsnummer (kun ved betaling av fakturaer)
- betalingsinformasjon
- medlemsnummer
- korrespondanse
- ordredetaljer
- Kundens stemme og utseende (via video bruk i forbindelse med Live Shopping tjeneste)
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du velger å kontakte vår kundeservice.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Ved spørsmål angående kjøpet ditt, er grunnlaget å oppfylle avtalen (art. 6.1 b i GDPR) i den inngåtte kjøpsavtalen. For andre spørsmål og saker er grunnlaget vår berettigede interesse (art. 6.1 f i GDPR) i å yte en god service for våre kunder.
Oppbevaringstid:
Opplysningene lagres så lenge det er nødvendig ut fra formålet med behandlingen. Vi vil anonymisere personopplysningene når vi har håndtert din henvendelse, oppfylt din avtale eller vår rettslige forpliktelse. Vi vil også fortsatt lagre din kontaktinformasjon og kjøpshistorikk i 5 år etter kjøpet, for å kunne ivareta dine rettigheter i forbindelse med garanti og reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven og Komplett.no sine salgsbetingelser. Lagringstiden vil kunne være lenger dersom en garantisak eller reklamasjonssak ikke er avsluttet. Opplysninger relatert til bruk av Live Shopping lagres ikke.
Formål: å tilby en supportavtale
Når du kontakter oss for å motta support etter du har kjøpt vår supportavtale for laptop.
Gjelder:
Alle som kontakter oss etter å ha kjøpt en supportavtale.
Behandlinger som utføres for formålet:
- bekrefte identitet
- kommunisere og svare på eventuelle spørsmål til kundeservice
- utføre avtalefestet support
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- kode som mottas i forbindelse med kjøp av tjeneste
- Kundens stemme og eventuelt utseende (gjennom samtale)
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du velger å bruke kontaktskjema for bruk av supportavtale og ved å bruke verktøy for å gi fjernstøtte, ved å dele skjermen med en agent i kundeservice.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Ved bruk av kontaktskjema, er grunnlaget å oppfylle avtalen (art. 6.1 b i GDPR) i den inngåtte kjøpsavtalen.
Oppbevaringstid:
Opplysningene lagres så lenge det er nødvendig ut fra formålet med behandlingen. Opplysninger lagt i kontaktskjema slettes etter samtale.
Formål: å utvikle og forbedre vår kundeservice gjennom opplæring
Vi bruker kundesaker for å evaluere, forbedre og utvikle vår kundeservice og når vi tar kontakt med deg og bruker
Gjelder:
Alle som kontakter oss.
Behandlinger som utføres for formålet:
- oppbevaring og evaluering av chat- og e-postkorrespondanse og telefon samtaler
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- andre opplysninger du velger å dele med oss i chat-, e-postkorrespondanse eller telefon
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du velger å kontakte vår kundeservice.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av ditt samtykke (art. 6.1 a i GDPR) når du kontakter oss for å utføre kvalitets- og utviklingsarbeid av vår kundeservice.
Oppbevaringstid:
Samtaleopptak lagres i 45 dager etter at saken hos kundeservice er avsluttet, hvoretter opplysningene slettes.
Formål: å svare på kommentarer og spørsmål, og gi muligheten til å vurdere våre produkter
Via vår nettside kan du legge igjen vurderinger og anmeldelser om produkter du har kjøpt.
Gjelder:
Alle som legger igjen kommentarer eller vurderinger på nettstedet.
Behandlinger som utføres for formålet:
- kommunikasjon og besvarelse av spørsmål på produktsiden
- publisere og administrer vurderinger på produktsiden
-
Tredjeparts anmeldelser kan vises i Komplett Services-butikker.
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- e-post
- IP adresse
- brukernavn
- kunde-ID
- kundes kjøpshistorikk
- enhetsidentifikator
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi mottar opplysningene dine fra deg når du kjøper etter produkt hos oss. Komplett sender en e-post til deg 2 uker etter kjøpet. Når du velger å legge igjen en vurdering eller anmeldelse (review) via nettstedet vårt, vil omtalen og navnet du velger å bruke bli gjort synlig for andre kunder.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig og BazaarVoice som databehandler.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av berettiget interesse (art.6.1 c) når vi sender en e-post til deg etter kjøpet og behandler igjen opplysningene dine på grunnlag av ditt samtykke (art. 6.1 a i GDPR) når du velger å legge igjen en vurdering eller anmeldelse.
Oppbevaringstid:
Kun bruker navn og anmeldelse eller vurderingen er synlig på webbutikkene. De andre opplysningene dine som er behandlet for dette formålet blir lagret i 10 år, med mindre du ber oss om å slette dette tidligere, eller sletter din kundeprofil selv.
Servicesaker (retur og defekte produkter)
Formål: å håndtere serviceforespørselen din ved en retur eller reparasjon av et produkt
I henhold til gjeldende forbrukerlovgivning har du som kunde rett til å returnere produktet ditt eller få et defekt eller ødelagt produkt reparert/erstattet. I denne sammenhengen behandler vi opplysningene dine og deler dem med tjenestepartnerne våre om nødvendig for å kunne bistå med forespørselen din. I visse tilfeller kan produsenten motta kvitteringen din, slik at vi igjen enten kan erstatte produktet med et nytt eller kreditere kjøpet.
Gjelder:
Alle som har en retur-, reparasjons- eller annen servicesak hos våre servicepartnere.
Behandlinger som utføres for formålet:
- bekrefte og forsikre deg om at produktet er ditt
- levering
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- kundenummer
- ordredetaljer
- kjøpshistorikk
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi mottar opplysningene dine fra deg når du velger å kontakte vår kundeservice eller registrere en servicesak via Mine sider. Ønsker du informasjon om tjenestepartnerne vi delte personopplysningene dine med, ta kontakt med vår kundeservice.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig. Opplysningene dine blir gitt videre til servicepartneren som hjelper oss med reparasjon og feilsøking. Denne behandler ev. personopplysninger på enheten din under servicen i samsvar med våre instruksjoner. Alle tjenestepartnere er databehandlere.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine for å oppfylle avtalen (art. 6.1 b i GDPR) i kjøpsavtalen som ble inngått, og på grunnlag av en juridisk forpliktelse (art. 6.1 c i GDPR) i samsvar med gjeldende forbrukerlovgivning.
Oppbevaringstid:
Vi vil også fortsatt lagre din kontaktinformasjon og kjøpshistorikk i 5 år etter kjøpet, for å kunne ivareta dine rettigheter i forbindelse med garanti og reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven og Komplett.no sine salgsbetingelser. Lagringstiden vil kunne være lenger dersom en garantisak eller reklamasjonssak ikke er avsluttet.
Utvikling og forbedring
Formål: å evaluere og forbedre vårt produktsortiment, våre tjenester og systemene vi benytter, f.eks. gjennom feilsøking, dataanalyse, utvikling, testing og lignende
Vi analyserer de innsamlede opplysningene for å kunne tilby et relevant produktsortiment, analysere hvilke tjenester du som kunde velger (f.eks. leveringsmetode, service, forsikring osv.) og for å sikre at nettstedet vårt fungerer korrekt.
Gjelder:
Alle som foretar et kjøp via vår nettside.
Behandlinger som utføres for formålet:
- gjøre tjenestene mer brukervennlige, f.eks. endre brukergrensesnittet for å forenkle informasjonsflyten eller for å fremheve funksjoner som ofte brukes av deg i våre digitale kanaler.
- produsere dokumentasjon for å forbedre flyten av varer og logistikk
- produsere dokumentasjon for å utvikle og forbedre sortimentet vårt
- produsere dokumentasjon for å utvikle og forbedre vår ressurseffektivitet fra et miljø- og bærekraftperspektiv
- produsere dokumentasjon for å planlegge nyetableringer av nye butikker og lagre - gi deg muligheten til å påvirke vårt sortiment
- produsere dokumentasjon for å forbedre IT-systemer for å øke sikkerheten for oss og for deg
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- alder
- ordreopplysninger og brukergenerert data (f.eks. klikk- og besøkshistorikk)
- tekniske opplysninger om utstyret du bruker
- informasjon om hvordan du har samhandlet med oss, hvor lenge du har brukt tjenesten, hvor og hvor lenge ulike sider ble besøkt, responstider, hvordan du når og forlater tjenesten og lignende.
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir din egen informasjon når du foretar kjøpet fra oss eller blir medlem.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vår berettigede interesse (art. 6.1 f i GDPR) i å oppfylle både vår og din interesse i å forbedre sortimentet, tjenester og sikre systemer.
Formål: anonymisere kundedata for å evaluere og analysere kundesegmenter og produsere statistikk
For å forstå våre kunder bedre og evaluere og sammenstille hvem våre kunder er, anonymiserer vi kundedata for å kunne gjennomføre analyser av for eksempel markedsandeler og posisjonering mellom våre selskaper i konsernet som Komplett er en del av (Komplett Group). Vi gjør dette for å få innsikt som hjelper oss med å optimere vårt sortiment, våre tilbud og våre tjenester.
Gjelder:
Medlemmer hos Komplett club.
Behandlinger som utføres for formålet:
- anonymiserer kundedataene dine for å matche med andre kundedata fra våre søsterselskaper via eksterne parter
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- for- og etternavn
- adresse
- alder
- kjøpshistorikk
- mobiltelefon
- e-postadresse
Slik samles personopplysningene dine inn:
Du oppgir selv opplysningene dine når du blir medlem eller gjennomfører et kjøp på nett. Segment- og livsstilsinformasjon hentes fra eksterne kilder.
Mottaker:
Komplett, som er behandlingsansvarlig. Når vi gjennomfører analyser i samarbeid med våre søsterselskaper NetOnNet og Webhallen, som er en del av Komplett Group, får de tilgang til resultatene fra analysen som utføres av vår analysepartner, Insight One. Vår analysepartner Insight One matcher kundeinformasjonen mellom selskapene som sendes i pseudonymisert form. Det betyr at ingen andre enn Komplett kan se innholdet i kundedataene, og det er kun Komplett som har nøkkelen.
Rettslig grunnlag:
Vår berettigede interesse (art. 6 (1) (f) GDPR) i å analysere kundedata og statistikk.
Oppbevaringstid:
Frem til analysen er fullført. Deretter slettes de anonymiserte dataene av vår analysepartner, slik at bare generisk statistikk gjenstår.
Sikkerhet
Formål: å forebygge, forhindre eller oppdage kriminell aktivitet og etterforske eller rettsforfølge forbrytelser ved hjelp av kameraovervåking
Vi har kameraovervåking i våre lokaler, for eksempel Pick-up-Point.
Gjelder:
Besøkende i Pick-up-point og våre lokasjoner.
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- bilde- og videoopptak
- informasjon fra myndighetene ved mistanke om kriminell aktivitet
Slik samles personopplysningene dine inn:
Når du besøker butikkene våre, samler vi inn informasjon ved hjelp av kameraovervåking. Der disse er satt opp har vi lett synlige skilt med informasjon om overvåkingen.
Mottaker:
Komplett er behandlingsansvarlig. Ved mistanke om tyveri eller andre sikkerhetsrelaterte hendelser kan opplysningene dine bli delt med politiet, sikkerhetsvakter eller en annen myndighet, som igjen blir behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av en berettiget interesse (art. 6.1 f i GDPR) for å forebygge, forhindre eller oppdage kriminell aktivitet, og for å etterforske og rettsforfølge lovbrudd (f.eks. ved å hjelpe sikkerhetsvakter og politiet ved mistanke om tyveri). Opplysningene dine kan også behandles på grunnlag av en juridisk forpliktelse (art. 6.1 c i GDPR), for eksempel når politiet eller annen myndighet etterforsker forbrytelser.
Oppbevaringstid:
Videoopptak lagres i 30 dager før de slettes. Det kan være unntak hvis materialet er gjenstand for en politianmeldelse. I så fall må det lagres så lenge den gjeldende myndigheten trenger materialet.
Formål: forebygge, forhindre eller oppdage misbruk av en tjeneste og etterforske kriminelle handlinger
Gjelder:
Kunder som handler via nettsiden.
Behandlinger som utføres for formålet:
- undersøke eller forhindre svindel eller andre lovbrudd
- forhindre søppelpost, phishing, trakassering, forsøk på uautorisert pålogging på brukerkontoer eller andre handlinger som bryter loven eller våre kjøps-, medlemskaps eller andre tjenestevilkår
- beskytte og forbedre IT-miljøet vårt mot angrep og inntrenging
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- kundenummer
- ordredetaljer
- tekniske opplysninger om utstyret du bruker
- informasjon om bruk av våre digitale tjenester
- IP adresse
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi mottar opplysningene dine fra deg når du foretar et kjøp fra oss.
Mottaker:
Komplett er behandlingsansvarlig. Ved mistanke om svindel eller andre lovbrudd, kan opplysningene dine bli delt med politiet eller annen etterforskningsmyndighet, som igjen blir behandlingsansvarlig.
Rettslig grunnlag:
Vi behandler opplysningene dine på grunnlag av en berettiget interesse (art. 6.1 f i GDPR) i å forebygge, forhindre eller oppdage kriminell aktivitet og etterforske lovbrudd. Opplysningene dine behandles også på grunnlag av en juridisk forpliktelse (art. 6.1 c i GDPR), for eksempel når politiet eller annen myndighet etterforsker forbrytelser.
Juridiske forpliktelser
Formål: å overholde våre juridiske forpliktelser i henhold til gjeldende lov
Det kan være juridiske forpliktelser i forbindelse med f.eks. lovkrav og dommer som krever at vi behandler opplysningene dine i henhold til disse.
Gjelder:
Alle kategorier.
Behandlinger som utføres for formålet:
- overholde juridiske forpliktelser i samsvar med krav i lover, rettsavgjørelser eller myndighetsbeslutninger, f.eks. krav til produktansvar og produktsikkerhet, for eksempel produksjon av kommunikasjon og informasjon til allmenheten, og til kunder om produktvarsler og tilbakekalling av produkter.
Kategorier av personopplysninger som behandles:
- navn og kontaktinformasjon
- adresse
- fødselsnummer (ved valg å betale med fakturaer eller FLEX)
- ordredetaljer
- eventuell korrespondanse med deg
Slik samles personopplysningene dine inn:
Vi mottar opplysningene dine fra deg når du foretar et kjøp fra oss.
Mottaker:
Mottakeren av bestillingen din er Komplett, som er behandlingsansvarlig. Hvis du velger å kjøpe varer på faktura, betal om to måneder eller del opp betalingen, blir opplysningene dine delt med Walley. Hvis du velger å kjøpe varer med FLEX, blir opplysningene dine delt med Fairown og ResursBank. Walley og ResursBank er også behandlingsansvarlige.
Rettslig grunnlag:
Ved juridisk forpliktelse (art. 6.1 c i GDPR).
Oppbevaringstid:
Så lenge den juridiske forpliktelsen foreligger, men i maksimalt syv år.
Informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for å gjøre nettstedene og tjenestene våre enklere å bruke og for å tilpasse nettstedene og tjenestene våre.
Her kan du se en oversikt over informasjonskapsler som brukes på Komplett.no.
Segment- og livsstilsinformasjon hos medlemmer
Når du blir medlem hos oss, kan vi samle automatisk inn segment- og livsstilsinformasjon som blir knyttet til kundeprofilen din. Dette hentes fra offentlige kilder via Mosaic, hvor du blir gruppert i et segment basert på kjente egenskaper, som alder eller kjønn. Vi gjør ikke en vurdering av de personlige egenskapene dine, men sorterer deg inn i et kundesegment sammen med andre kunder som ligner på deg. Disse segmentene brukes deretter til eksempelvis tilpasset og målrettet direkte markedsføring eller annonsering i sosiale medier (målgrupper). Du kan alltid reservere deg mot dette ved å kontakte vår kundeservice og avslutte medlemskapet ditt.
Slik håndterer vi fødselsnumre
Vi behandler kun fødselsnumre når det er nødvendig, for eksempel når du velger å bruke kredittkjøp som betalingsalternativ med faktura.
Hvem vi deler personopplysningene dine med
Vi overfører og deler informasjonen din med utvalgte mottakere (tredjeparter) for å kunne tilby tjenestene våre og levere varene til deg.
- Leverandører, underleverandører og selskaper i Komplett-konsernet
Vi kan dele dine personopplysninger med leverandører, underleverandører og selskaper i Komplett-konsernet for å oppfylle våre forpliktelser overfor deg, samt for andre formål som er beskrevet i denne erklæringen. Leverandørkategoriene kan være innen bl.a. områdene logistikk, økonomi, IT-drift og markedsførings- og analyseselskaper. Du kan se eksempler på hva de er under hvert formål der dataene dine deles med mottakere. Komplett er en del av Komplett Group, hvor selskapene NetonNet, Ironstone og Webhallen inngår. - Betalings- og kredittselskaper
Opplysningene dine kan deles med finansielle aktører for å behandle betalingene dine. Hvis du velger å bruke kredittjenester levert gjennom våre partnere, blir dine personopplysninger delt med betalings- og kredittselskaper. Våre partnere kan også ta en kredittsjekk av deg dersom du kjøper et abonnement eller søker om kreditt. Du kan se eksempler på hva de er under hvert formål der dataene dine deles med mottakere.
- Forsikringsgiver
Hvis du i forbindelse med eller etter kjøpet velger å forsikre noen av produktene dine, blir personopplysninger og produktinformasjon delt med forsikringsgiveren. Du kan se eksempler på hva de er under hvert formål der dataene dine deles med mottakere. - Myndigheter
Vi kan dele informasjon med ulike myndigheter, slik som Skatteetaten, politiet eller andre myndigheter, på grunnlag av juridiske krav, berettiget interesse eller med din godkjenning.
Her behandler vi personopplysningene
Vi behandler personopplysningene for det meste innenfor EU/EØS. Hvis personopplysninger overføres til eller behandles i et land utenfor EU/EØS, vil Komplett treffe alle rimelige, juridiske, tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre at personopplysningene dine håndteres sikkert og med et beskyttelsesnivå som er sammenlignbar med beskyttelsen som tilbys i EU/EØS. Dersom vi overfører opplysningene dine til land utenfor EU/EØS, reguleres overføringen også av supplerende tiltak i tillegg til standard kontrakts klausuler og bruk av DPF-sertifiserte leverandører (EU-US Data Privacy Framework). Dette kan f.eks. være gjennom tilleggsavtaler eller sikkerhetstiltak. Hvis du vil vite hva som gjelder for en spesifikk leverandør, kan du kontakte vår kundeservice.
Slik beskytter vi personopplysningene
Vi streber etter å beskytte personopplysningene dine og opprettholde passende tekniske og organisatoriske tiltak for å forhindre upassende eller ufrivillig utlevering, bruk, tilgang, tap, endring eller skade på personopplysningene.
Så lenge oppbevarer vi personopplysningene
Vi beholder bare personopplysningene så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålene som er spesifisert i denne erklæringen. Når vi lagrer opplysningene dine til andre formål, f.eks. for å overholde regnskapskrav, lagrer vi bare opplysningene dine så lenge det er nødvendig og/eller lovpålagt for det respektive formålet. Vi foretar regelmessige slettinger, og sletter personopplysninger hvis de ikke lenger er nødvendige.
Dine rettigheter
- Rett til informasjon
Du har rett til å motta informasjon fra oss som behandlingsansvarlig om når dine personopplysninger blir behandlet. Du har også rett til å bli informert når det har skjedd et brudd på sikkerheten til personopplysningene. Merk at i forbindelse med forespørselen, kan vi stille ytterligere kontrollspørsmål for å bekrefte identiteten din. - Rett til innsyn
Du kan be om en kopi av opplysningene vi har om deg, med en sammenstilling av personopplysningene som behandles av oss. Dette gjelder hvilke kategorier av personopplysninger som behandles, hva de brukes til, hvor lenge de lagres, hvem de deles med og hvor de kommer fra. I denne forbindelse kan du også kontrollere at opplysningene dine er riktige. Kopien er gratis og sendes enten digitalt eller fysisk senest innen 30 dager. Merk at i forbindelse med forespørselen, kan vi stille ytterligere kontrollspørsmål for å bekrefte identiteten din.
- Rett til retting
Hvis du oppdager at informasjonen din er feil eller ufullstendig, har du rett til å be om at den rettes eller suppleres med riktig informasjon. Du kan alltid henvende deg til vår kundeservice for hjelp og kan sende en e-post til oss via Kontaktskjema - Komplett.no når du er innlogget på din konto. Merk at i forbindelse med forespørselen, kan vi stille ytterligere kontrollspørsmål for å bekrefte identiteten din. - Rett til sletting (også kjent som «retten til å bli glemt»)
Hvis du ikke lenger vil at vi skal lagre opplysningene dine, har du rett til å få opplysningene slettet, forutsatt at de ikke lenger er nødvendige for formålet de ble samlet inn for. Det kan imidlertid være juridiske forpliktelser, f.eks. bokføringsloven, som forhindrer oss fra å kunne slette deler av dataene dine umiddelbart. I slike tilfeller vil vi bare lagre opplysninger som vi er lovpålagt å beholde. Hvis behandlingen er basert på et samtykke, og dette trekkes tilbake, blir opplysningene dine slettet.
Dersom du ønsker å slette kontoen din hos oss, kan du sende en e-post til oss via Kontaktskjema - Komplett.no når du er innlogget på din konto. Dette er nødvendig for å verifisere at du er den rettmessige eieren av kontoen. Vi vil behandle forespørselen din så snart som mulig og gi deg beskjed når kontoen din er slettet.
- Rett til begrensning
Du har rett til å be om at behandlingen begrenses hvis ett av følgende gjelder:
- du bestrider nøyaktigheten av personopplysningene
- behandlingen er ulovlig
- vi ikke lenger trenger opplysningene, men du trenger dem for å kunne etablere, utøve eller forsvare et juridisk krav
- Rett til å protestere
Du har rett til å protestere mot behandlingen hvis det rettslige grunnlaget for behandlingen er en berettiget interesse, der vi har foretatt en såkalt interesseavveining før vi valgte å utføre behandlingen av personopplysningene dine. Ved direkte markedsføring har du alltid rett til å motsette deg dette. I så tilfelle vil vi stoppe denne behandlingen umiddelbart. Kontakt vår kundeservice om du vil komme med en innsigelse. - Rett til dataportabilitet
Du har rett til å få ut og på annen måte bruke opplysninger som du har gitt oss. Dette gjelder når du har samtykket til behandlingen, eller hvis behandlingen er nødvendig for at vi skal kunne levere avtalte tjenester til deg. Overføringen av personopplysningene dine kan bare skje hvis det er teknisk gjennomførbart. - Rett til å trekke tilbake samtykket
Du har når som helst rett til å tilbakekalle ethvert samtykke du har gitt til Komplett. - Rettigheter ved automatisert beslutningstaking
Du har rett til ikke å bli underlagt beslutninger basert utelukkende på automatisert behandling, inkludert profilering, som kan få juridiske eller lignende følger for deg. Dette gjelder imidlertid ikke:
- hvis det er nødvendig for å inngå eller oppfylle en avtale med deg
- hvis det er tillatt i henhold til gjeldende lovgivning
- hvis du har samtykket til behandlingen
Slik kontakter du oss
Behandlingsansvarlig er Komplett Services AS, som er et norsk selskap registrert hos det norske selskapsregisteret (Brønnøysundregistrene) med organisasjonsnummer 979 642 121 og har forretningskontor i Sandefjord i Norge. Hvis du har spørsmål angående håndteringen av personopplysningene, kan du sende oss en e-post til oss via Kontaktskjema - Komplett.no eller på personopplysning@komplett.no
Personvernombud
Komplett har utnevnt et særskilt personvernombud som har til oppgave både å hjelpe Komplett med å overholde den gjeldende personvernforordningen (GDPR), og som også hjelper deg hvis du har spørsmål om rettighetene dine.
- Via e-post: personopplysning@komplett.no
- På telefon: +47 33 00 55 00 (kundeservice i Norge)
Tilsynsmyndighet
Datatilsynet er tilsynsmyndigheten som sikrer at de som behandler personopplysningene, overholder personvernforordningen. Hvis du mener at Komplett behandler personopplysningene dine i strid med personvernforordningen, har du rett til å klage til Datatilsynet.
Kontaktinformasjon
- Telefonnummer: +47 22 39 69 00
- E-post: postkasse@datatilsynet.no
Etablering og oppdatering av personvernerklæringen
Vi forbeholder oss retten til å endre og oppdatere denne erklæringen, f.eks. hvis vi vil behandle opplysningene dine for nye formål, samle inn ytterligere opplysninger eller dele dataene dine med andre mottakere enn de som er oppført her.
Denne personvernerklæringen ble sist oppdatert: 05.12.2024