Hvorvidt gaming er en idrett kan diskuteres, og det er ikke inne i varmen hos Norges idrettsforbund enda. Men dersom vi ser på definisjonen av ordet «idrett» vil vi kunne si at spilling burde være med. En tysk forsker med navn Ingo Froböse har sett på fysiske utfordringer i e-sport og sammenligner kravene til motorikk og reaksjon med bordtennis.
Sjakk er fortsatt ikke kvalifisert som idrett av Norges idrettsforbund tross vår eminente verdensmester, Magnus Carlsen. Hele 105 land har anerkjent sjakk som en sport, og IOC har tatt sjakkforbundet inn i varmen. Men i Norge er fortsatt ikke sporten inne som særforbund i NIF. Likhetene mellom hvorvidt sjakk og e-sport er idrett, er slående. Veien inn i NIF er kanskje lang, men vi ser at det så smått begynner å komme en endring i folks oppfatning rundt e-sport som idrett.
Definisjonen på idrett
Hva er egentlig idrett? Ordet idrett kommer fra gammelnorsk og er satt sammen av í∂(virksomhet) og róttr(styrke). Idrett var kraftfylte og imponerende handlinger. I vikingtiden var en idrettsmann en allsidig person som viste ferdigheter i alt fra dikting, konkurranser og mot under tokt.
Det finnes ikke en verdensomfattende og allmenn definisjon på idrett, men dersom vi ser på vilkårene til Norges idrettsforbund, er det mosjonspunktet som kan diskuteres. Kravene NIF stiller til sine forbund er som følger:
- Det er en fysisk aktivitet av konkurranse-, trenings- og/eller mosjonskarakter.
- Aktiviteten er som konkurranseaktivitet målbar etter godkjent regelverk.
- Aktiviteten tilfredsstiller de etiske normer idretten i Norge bygger sin aktivitet på.
FN derimot har en bredere definisjon av idrett anno 2003:
«Sport er alle former for fysisk aktivitet som bidrar til fysisk form, mental trivsel og sosialt samspill, for eksempel lek, rekreasjon, organisert eller konkurranseidrett, og urfolks sport og spill.»
E-sport tar av
Den raskest voksende sporten i verden i dag er e-sport. Og ifølge en rapport utført av investeringsbanken Goldman Sachs vil e-sport vokse seg større enn NFL innen 2022. Årsaken til størrelsesomfanget er at e-sport når et stadig bredere publikum.
Allerede i dag er det flere seere på YouTube og Twitch enn det er brukere av HBO, Netflix og diverse andre tilbydere til sammen. På Twitch og YouTube dominerer som kjent gaming. Og i takt med at antallet seere og gamere øker, stiger også prispotter og lønninger i sporten. Rapporten trekker spesielt frem Minecraft og Fortnite som store bidragsytere til at e-sporten har blitt så stor. Spillene som i utgangspunktet er gratis passer til alle plattformer, og gjør terskelen lav for rekrutering av nye spillere, som igjen ønsker å prøve andre spill.
E-sport er idrett
I Tyskland har forskeren Ingo Froböse forsket på e-sport ved det tyske sportsuniversitetet i Köln. Deutsche Welle er en av mediene som har publisert forskerens synspunkter og resultater.
Han var tidlig ute med å forske på e-sport som idrett. Resultatene viste at det var klare paralleller mellom e-sport og annen idrett. Forskeren ble selv overrasket over hvilke høye krav spill som Counter Strike (CS) krevde til motoriske evner. Når det kom til krav om motorikk ble forskeren imponert. E-sporterne ble målt til hele 400 bevegelser på tastatur og mus per minutt, noe som er fire ganger høyere enn mannen i gata.
Den tyske idrettsforskeren har blant annet sett på hormonnivået av kortisol blant gamere, et stoff binyrebarken produserer under stress. Resultatet viste at en profesjonell e-sporter hadde et kortisolnivå på linje med en rallysjåfør. Forskeren målte i tillegg pulsen på utøverne som viste at de lå mellom 160-180 slag per minutt.
E-sport inn i skolen
E-sport har blitt en del av undervisningen på en rekke skoler, og flere idrettsgymnas og folkehøyskoler har egen linje for e-sportere. Aftenposten skriver blant annet om Arna videregående, utenfor Bergen, som er en av flere videregående skoler der elevene kan velge e-sport som toppidrettsfag.
Arna VGS er ikke alene, også Elvebakken, Akademiet, Persbråten og Vågsbygd har tilsvarene linjer, og høsten 2019 kommer også Holmestrand VGS på banen med et gaming-tilbud. Til sammenligning er det hele 50 college med e-sport i USA, ifølge Goldman Sachs.
– Det utvidede skoletilbudet med e-sport gir ungdom med interesse for dataspill mulighet for mestring og å utvikle seg innenfor et skolefag. De utvikler ferdigheter som er etterspurt i arbeidslivet, sier Frode G. Hestnes, som er leder i Hovedutvalg for utdanningen, til Sandefjords Blad.
Dersom du tror at e-sport er et slapt linjevalg må du tro om igjen. Undervisningen til elevene på Arna VGS har store likhetstrekk med undervisningen gitt til andre elever ved toppidrettsgymnaset. Disiplin, rett kosthold og søvn er en del av timeplanen også for de spillinteresserte.
Klubbfotball og e-sport
FC Schalke 04, PSG og Vålerenga. Dette er navn på klubber som er mest kjent for fotball og hockey, men nå satser Osloklubben på e-sport sammen med Nordavind, tidligere BX3. For e-sportlaget er det klare fordeler. Nordavind får tilgang til treningsfasilitetene til VIF, i tillegg til en tradisjonsrik trenerstab og fysioterapeut for å nevne noe.
FC Schalke 04 Esports skriver på egne nettsider at de var en av de første klubblagene i verden til å satse på e-sport, allerede tilbake til 2016. Klubben skriver selv at deres visjon er fremdeles å være en pioner i kjernevirksomheten som er fotball, men samtidig ønsker de å satse og investere i e-sport som en del av klubben.