PROFFE GAMERE: NiP sitt Counter Strike-lag er blant de beste i verden. Her spiller de på Dreamhack i Sverge, som er verdens største datatreff. FOTO: NIP/JOACHIM RITTFELDT HOFVENSCHIÖLD
Esport i rask vekst: Disse gamerne tjener millioner – og blir gjenkjent på gaten
Dataspill har blitt «toppidrett», og i likhet med andre sporter kreves det mye trening for å hevde seg. Flere spiller på fulltid – og lever godt av det.
Hver påske fylles Vikingskipet i Hamar opp med gamere til verdens nest største datatreff, The Gathering (TG).
Arrangementet ønsker å posisjonere seg som et breddearrangement innen esport, altså «elektronisk sport» eller gaming på proft nivå, hvor lagene som gjør det skarpest stikker av med gjeve pengepremier.
Men Vikingskipet er selvsagt ikke den eneste arenaen for den forholdsvis nye sporten.
FRA FINANS TIL GAMING: Hicham Chahine har bakgrunn i finans og styrer nå et av de største lagene innen esport. FOTO: NIP/JOACHIM RITTFELDT HOFVENSCHIÖLD
Norske Hicham Chahine, som er administrerende direktør i en av verdens største og eldste esport-klubber, Ninjas in Pyjamas (NiP), forteller at deres 22 faste spillere reiser verden rundt for å delta på spillarrangementer og -turneringer.
– Spillerne våre har mer enn 200 reisedøgn i året, noe som betyr at spillerne ofte ser mer til hverandre enn venner, kjæreste og familie. Akkurat nå er det flere som deltar på en stor turnering i Ukraina, sier Chahine.
GIKK AV MED SEIEREN: Under fjorårets Dreamhack Masters vant NiP CS:GO-turneringen. FOTO: NIP/JOACHIM RITTFELDT HOFVENSCHIÖLD
Lever godt på gaming-lønn
NiP, som har hovedkontor i Sverige, har klart å gjøre god butikk på proff-gaming, med tre lag, eget gamingutstyr og -klær.
– Kan man egentlig leve av esport?
– Ja, spillerne lever godt av gamingen. Counterstrike-spillerne våre tjener eksempelvis mellom 1,5 og to millioner i året, og Dota-spillerne har en gjennomsnittlønn på millionen.
Men det er ikke slik at alle dataspill er esport. Det er fire titler som typisk klassifiseres som esport-titler, selv om enkelte nok vil legge til flere i listen:
– Counterstrike og League of Legends er per i dag de to største titlene, fulgt av DotA2 og Overwatch i antall spillere.
Les også:Slik velger du riktig gaming-headset
EGET UTSTYR: På nettsidene sine og på arrangementer selger NiP utstyr og klær. FOTO: NIP/JOACHIM RITTFELDT HOFVENSCHIÖLD
Gigantisk i Sverige
Chahine har ikke selv spilt på samme nivå som NiP, men har bakgrunn i finansverden. Han forklarer at esport er i kraftig vekst. Sporten har imidlertid ikke blitt like stor i Norge som i andre land. Enn så lenge.
– Noen esport-spillere er blitt virkelig store kjendiser, og særlig i Sverige. Der er kjendisfaktoren høy, og flere har mange millioner følgere i sosiale medier. I Sverige er det blitt gigantisk, vi henger nok ganske langt bak i Norge.
SIGNERER AUTOGRAFER: NiP-spiller Christopher «GeT_RiGhT Alesund er en av dem som blir gjenkjent av fans. Her signerer han autografer på Dreamhack. FOTO: NIP/JOACHIM RITTFELDT HOFVENSCHIÖLD
Trangt nåløye og mye jobb
I tillegg til de 22 spillerne er det omtrent dobbelt så mange som arbeider i NiP, med alt fra coaching, talentspeiding og innholdsproduksjon.
– Det er omtrent som å jobbe i en stor fotballklubb. Det er mye som foregår rundt spillerne.
Det å være blant de aller beste i verden i esport krever at en legger ned mye jobb i gamingen. Det betyr at spillerne på NiP har «vanlige» arbeidsdager.
– Spillerne arbeider med taktikk og strategi sammen med en coach to timer om dagen. I tillegg streamer mange, og trener på individuelle ting coachen har bedt dem om å øve på. Ifølge snittstatistikken på spillerne våre, kan det bli så mye som fjorten timer trening per dag.
–Hva skal til for å bli en god esport-spiller?
– Det er ganske likt som innen mange andre idretter. Det er lurt å starte å spille som ganske ung, og spille seg oppover fra mindre lag. Det skal ganske mye til for å komme med på de største lagene, siden det er flere millioner som spiller hver eneste måned.
– Men i esport er det ingen fysiske begrensninger som i mange andre idretter, så alle har en forutsetning for å kunne bli med!
Opprettet: 04.04.2017
Sist oppdatert: 07.01.2019